Portretten tekenen met grafiet
De eerste opzet die gemaakt wordt voor een portret bepaald al grotendeels of het eindresultaat een goed portret op gaat leveren. Een goede schets kan eigenlijk alleen gemaakt worden van een goede bronfoto.
Mijn schetsen maak ik met een B-potlood met stompe punt. Dit levert erg zachte lijnen op welke probleemloos te verwijderen zijn. Sommige van deze lijnen zijn zo zacht dat ze vanzelf verdwijnen. Wanneer een tekening meer tijd in beslag neemt, moet ik gaandeweg nog wel eens een schetslijn opnieuw aanzetten.
De belangrijkste punten op een portret vind ik: ogen, punt van de neus, mondhoeken en de plaats van de kin en de bovenzijde van het hoofd. Wanneer ik deze punten correct op papier heb staan kan het tekenen beginnen. Mijn schetsen laten dan ook meestal niet veel meer zien dan die punten plus een grove omlijning van het gezicht.
Belangrijke aandachtspunten voor mij zijn:
- staan de ogen goed op lijn
- afstand tusen de ogen (meestal past tussen de ogen de volle breedte van een oog)
- afstand tussen de buitenste ooghoeken en de punt van de neus
- afstand tussen de mondhoeken en de buitenste ooghoeken
- afstand midden van de kin en de buitenste ooghoeken
- afstand tussen kin en bovenzijde hoofd
Dit is dus nogal wat meetwerk dat ik met de lineaal doe. Hiervoor kun je ook een passer gebruiken.
Wanneer ik daarvan overtuigd ben, kan ik beginnen. Hoe ik daarna te werk ga kun je zien onder "Werken 2011", hier staan de verschillende stadia van de tot-stand-koming van een portret.
Vaak wordt er ook gebruikgemaakt van een raster, je tekent op je bronfoto lijnen zodat er hokjes ontstaan en op je tekenvel maak je evenveel hokjes. Deze kunnen groter (of kleiner) zijn wanneer je een groter (of kleiner) formaat wilt tekenen. Ikzelf gebruik dit bijna nooit.
Voor het werken met grafiet zijn zeer veel werkwijzen te kiezen. Via de zoekmachienes op internet zijn er ook talloze methoden te vinden. Deze ga ik hier natuurlijk niet allemaal beschrijven.
Om echter een mooie egale dekking te krijgen is de methode om dit in meerdere laagjes te doen. Deze methode heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen, maar naar aanleiding van een instructie (http://www.schilderenenzo.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=9211) op het forum.
Dit is dan ook de methode die ik gebruikt heb voor het portret van Cameron Diaz, te vinden onder Werken 2011. Zonder deze methode was het niet mogelijk geweest om de manchet zo egaal diep zwart te krijgen.
Beginnend met een medium hard potlood H2 heeft tot voordeel dat de onderste lagen van je papier goed gevuld worden en dit levert uiteindelijk een mooier, dieper en egaler resultaat op.
Wanneer het portret klaar is fixeer ik dat met een fixatief. Hiervoor kan naar mijn idee (de menigen verschillen hierover nogal) ook de goedkoopste haarlak gebruikt worden, de goedkoopste, omdat hier weing tot niets aan de lak is toegevoegd wat je tekening zou kunnen verpesten.
|